آکویدک
پشتیبانی 09152020362

فهرست عناوین

نکات مهم چک کردن خودرو قبل از سفر | +۷ نکته اساسی |

چک کردن خودرو قبل از سفر یک رویه احتیاطی و مهم بوده که می‌ تواند بر روی امنیت سرنشینان و سلامت خودرو تاثیر مستقیم بگذارد. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به یک مسافرت طولانی بروید، حتما باید با بررسی کامل‌ ترین چک لیست چکاپ خودرو این اطمینان را به دست آورید که در حین سفر به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهید شد. نکات ضروری وجود دارند که قبل از آغاز سفر با خودرو لازم است آن ها را در نظر بگیرید. با بررسی چک لیست خودرو قبل از سفر از مشکلات احتمالی که ممکن است در میانه راه برای شما به وجود بیایند جلوگیری خواهید نمود. لازم است که بخش‌ های مختلف خودرو از داخل کابین گرفته تا بدنه و همچنین قسمت‌ های فنی را به خوبی بررسی کرده تا بتوانید سفر خاطره‌ انگیزی برای خود و همراهان رقم بزنید. ما در این مطلب بررسی نکات مهم چک کردن خودرو قبل از سفر پرداخته‌ ایم، در ادامه با نکات اساسی همراه اکو یدک باشید.

چک لیست قبل از سفر

اهمیت چکاپ خودرو قبل از سفر:

چکاپ خودرو قبل از سفر اهمیت بسیار بالایی دارد. حتما یک تعمیرکار حرفه‌ ای باید حداقل یک یا دو روز قبل از آغاز سفر به بررسی قسمت‌ های مختلف اتومبیل شما بپردازد. یک تعمیرکار حرفه‌ ای و مکانیک به خوبی می‌ داند که کدام قسمت‌ های خودرو برای سفر کردن و آغاز مسیری طولانی باید مورد بررسی قرار گیرند. گاهی اوقات مشکلاتی در خودرو وجود دارند که در خیابان و مسیرهای کوتاه خود را نشان نمی‌ دهند. با این حال هنگامی که قصد آغاز سفر طولانی را دارید و به محض اینکه به جاده وارد می‌ شوید، در اثر تداوم حرکت با مدت زمان طولانی، آب و هوا و فشار ناشی از سرعت این مشکلات نمایان می‌ شوند. این موارد نشان می‌ دهد که اهمیت چکاپ خودرو قبل از سفر تا چه اندازه می‌ تواند مورد توجه قرار گیرد. احتمالا احتیاج به تعویض و خرید قطعه یدکی ماشین چینی داشته باشید که باید حتما به خرید و تعویض آن بپردازید.

قبل از آغاز سفر حتما بخش‌ های مختلف خودرو و جوانب فنی و ظاهری آن باید توسط یک فرد حرفه‌ ای مورد بررسی قرار گیرند. انجام این کار علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت خودرو اهمیت بالایی دارد، برای ایمنی و سلامت سرنشینان نیز بسیار مهم است. حتی اگر این امکان را ندارید که برای بررسی نکات مهم چک کردن خودرو قبل از سفر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید، موارد ضروری را حتما خود چک کرده تا در طی مسیر و هنگام سفر کردن دچار مشکل نشوید.

چک کردن خودرو قبل از سفر

قبل از سفر چه چیزی از خودرو را چک کنیم؟

نکات مهم چک کردن خودرو قبل از سفر گسترده هستند. برای اینکه سفری مطمئن، ایمن و راحت داشته باشید، توصیه می‌ کنیم که موارد زیر را بررسی نمایید. با بررسی راهنمای چک کردن خودرو قبل از سفر می‌ توانید اطمینان به دست آورید که اتومبیل شما مهیای یک سفر خاطره انگیز است.

  • روغن موتور بررسی شود

یکی از مهم‌ ترین موارد در چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر، بررسی روغن موتور است. با توجه به اینکه عملکرد روان موتور اتومبیل رابطه مستقیم با سالم بودن روغن درون آن دارد، ما این مورد را در ابتدای لیست خود قرار داده‌ ایم. حتی اگر هنوز زمان تعویض روغن موتور اتومبیل شما فرا نرسیده است و چند روز فرصت دارید، توصیه می‌ کنیم که قبل از آغاز سفر روغن موتور را تعویض کنید. روغن موتور کهنه نمی‌ تواند کارایی لازم را داشته باشد. به همین علت در حین رانندگی‌ های طولانی خطر آسیب دیدن موتور اتومبیل را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ دهد. رنگ روغن موتور کهربایی روشن یا زرد بوده و اگر احساس کردید به سمت مشکی یا قهوه‌ ای تیره میل می‌ کند، سریعا آن را تعویض کنید. اگر به تازگی روغن موتور اتومبیل خود را تعویض کرده‌ اید، با کمک نشانگر قرار گرفته شده بر روی میله، سطح روغن و وضعیت آن چک شود. چنانچه مقدار روغن قرار گرفته شده درون موتور اتومبیل کمتر از حد نرمال بود، می‌ توانید مقداری روغن به مخزن آن بیفزایید. به وبسایت رسمی کاسپین مراجعه کنید.

روغن موتور خودرو
  • مایعات دیگر را بررسی کنید

یکی دیگر از مهمترین نکات چک کردن خودرو قبل از سفر، بررسی سایر مایعات خودرو است. هر کدام از مایعات علاوه بر روغن موتور بر روی عملکرد کلی اتومبیل تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. مایعاتی که می‌ توانند عملکرد خودرو را بهینه کرده و کیفیت سواری را افزایش دهند. روغن گیربکس، آب رادیاتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک و حتی مایع شیشه شوی از جمله مهمترین مواردی هستند که قبل از آغاز سفر باید مورد بررسی قرار گیرند. به هیچ عنوان از کنار روغن موتور به سادگی گذر نکنید. روغن موتور تاثیر بسزایی در کارکرد درست ترمز می‌ گذارد. علاوه بر این برای روان‌ تر شدن فرمان اتومبیل و فرمان پذیری بهتر آن، روغن هیدرولیک را باید بررسی کرد.

ضد یخ و ضد جوش ماشین
  • بررسی لاستیک‌ ها، از جمله موارد مهم در چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر

در چکاپ ماشین قبل از سفر به هیچ عنوان لاستیک‌ ها را فراموش نکنید. پارگی‌ هایی که بر روی لاستیک اتومبیل قرار دارند، می‌ توانند خطرآفرین باشند. این مشکل را به خصوص هنگام مسافرت می‌ توان بیشتر متوجه شد. اگر لاستیک‌ ها دارای خوردگی و پارگی باشند، ممکن است در حین سفر دردسرهای زیادی برای شما به وجود بیاورند. چنانچه برای آغاز یک نفر طولانی خود را مهیا می‌ کنید، حتما لاستیک‌ های اتومبیل را نیز بررسی کرده و اطمینان حاصل نمایید که فاقد ترک خوردگی پارگی خوردگی هستند.

علاوه بر این لازم است که در چک کردن لاستیک‌ های خودرو قبل از سفر، میزان باد آن ها را نیز در نظر داشته باشید. میزان باد لاستیک خودرو بر روی مصرف بنزین و عملکرد کلی اتومبیل تاثیر بسیار زیادی می‌ گذارد. با پرداخت هزینه ای بسیار کم می‌ توانید از صرف کردن هزینه‌ های زیاد جلوگیری به عمل آورید. چنانچه میزان باد لاستیک‌ های خودرو کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، مشکلاتی می‌ تواند به همراه بیاورد. علاوه بر این می‌ توانید برای بررسی احتمال پنچر بودن خودرو به یک آپاراتی مراجعه کرده و به خوبی لاستیک‌ های اتومبیل شما را چک کند.

  • لاستیک زاپاس فراموش نشود

نکته مهم دیگری که در بررسی چک لیست چکاپ ماشین قبل از سفر باید به آن اشاره کنیم، اطمینان داشتن از سلامت زاپاس است. مطمئن باشید که لاستیک زاپاس خودرو شما کیفیت لازم را داشته و در وضعیت مناسب قرار دارد. حتما هنگام بررسی وضعیت تایرهای ماشین فشار باد لاستیک زاپاس را نیز باید چک کرد. یادآور می‌ شویم که باید ابزار آلات لازم را برای تعویض لاستیک خودرو نیز همراه داشته باشید. اگر لاستیک اتومبیل در حین سفر دچار ایراد شود، با ابزار لازم باید برای تعویض چرخ آن اقدام کنید. چنانچه آشنایی با نحوه تعویض لاستیک زاپاس خودرو ندارید، قبل از سفر می‌ توانید آموزش‌ های لازم را در بسترهایی مانند اینترنت مشاهده نمایید.

چک کردن لاستیک ماشین
  • بررسی چراغ‌ های جلو به هیچ عنوان فراموش نشود

در چک لیست چکاپ ماشین قبل از سفر یکی از مهم‌ ترین مواردی که باید به آن اشاره شود، چراغ‌ های اتومبیل هستند. برای اینکه اطمینان داشته باشید که یک رانندگی ایمن خواهید داشت، چراغ‌ های جلو را قبل از آغاز سفر چک کنید. نه تنها قبل از سفر بلکه همیشه باید نسبت به سلامت چراغ‌ های اتومبیل اطمینان داشته باشید. اگر رانندگی با چراغ‌ های سوخته و کم نور انجام دهید، پلیس شما را متوقف کرده و جریمه‌ هایی در نظر می‌ گیرد. قبل از آغاز سفر حتما تمام چراغ‌ های جلو، چراغ‌ های عقب و چراغ‌ های راهنما را به خوبی بررسی کنید. اگر یکی از چراغ‌ های اتومبیل عملکرد درستی ندارد، سریعا باید آن را تعویض کرد.

بررسی چراغ های ماشین
  • سیستم ترمز اتومبیل چک شود

با بررسی نکات مهم چک کردن خودرو قبل از سفر به یک سیستم مهم دیگر نیز می‌ رسیم. بدون تردید یکی از حیاتی‌ ترین بخش‌ های خودرو، سیستم ترمز آن است. اجزای مختلفی در سیستم اتومبیل وجود دارند. برخی از این اجزا ارتباط مستقیم با حفظ امنیت سرنشینان داشته و باید قبل از آغاز سفر و در حین رانندگی‌ های درون شهری همواره مورد بررسی قرار گیرند. سیستم ترمز در یک سفر طولانی مدت می‌ تواند ضامن ایمنی شما و سایر سرنشینان باشد. اگر اتومبیل شما دارای سیستم ترمز ناکارآمد است، با جان خود و سایر سرنشینان بازی خواهید کرد.

در چکاپ چک لیست خودرو قبل از سفر و هنگامی که به بررسی سیستم ترمز می‌ پردازیم، بخش‌ های مختلفی از آن در نظر گرفته می‌ شوند. لنت ترمز خودرو از جمله مهمترین قسمت‌ ها در این سیستم است. گاهی اوقات برای کاهش سرعت و ایجاد اصطکاک، لنت ترمز کارایی لازم را ندارد. لنت های ترمز در دو طرف سیلندرها یا دیسک ترمز قرار گرفته اند. به واسطه حرکت کردن آن ها فشار زیادی بر روی لنت وارد می‌ شود. فشار اعمال شده می‌ تواند سبب کاهش سرعت اتومبیل و توقف کامل آن باشد. از جمله علائم خرابی لنت ترمز خودرو می‌ توان به شنیدن صدای غیر عادی مانند خراشیدگی در حین ترمز گرفتن اشاره کرد. کاهش عملکرد ترمز، لغزندگی و لرزش خودرو در حین ترمز کردن و همچنین افزایش دمای دیسک ترمز از جمله نشانه‌ هایی هستند که به محض مشاهده آن ها باید برای تعویض لنت ترمز قبل از آغاز سفر طولانی اقدام نمایید.

ترمز دستی یکی دیگر از مواردی بوده که در چکاپ خودرو قبل از سفر باید آن را در نظر بگیرید. اگر ترمز دستی به خوبی کارایی ندارد، بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کرده تا برای رفع مشکل آن اقدام نماید.

لنت ماشین
  • چک کردن تسمه‌ های خودرو قبل از سفر

یکی دیگر از نکات چک کردن خودرو قبل از سفر، بررسی تسمه‌ های اتومبیل خواهد بود. میزان صاف بودن و سفتی تسمه‌ های خودرو اهمیت بالایی دارد. چنانچه صداهای غیر عادی از تسمه خودرو به گوش می‌ شنوید، به هیچ عنوان از کنار آن نباید ساده گذر کنید. تسمه تایم خودرو یکی دیگر از قسمت‌ های اتومبیل بوده که حتما باید به زمان تعویض آن دقت کافی داشته باشید. خرابی و پارگی تسمه تایم علاوه بر اینکه سفر شما را مختل می‌ کند، می‌ تواند هزینه‌ های زیادی برای تعمیر خودرو روی دست شما بیندازد.

تسمه دینام خودرو را نیز قبل از آغاز سفر بررسی کنید. چنانچه خراشیدگی، پارگی یا آسیب دیدگی بر روی تسمه دینام مشاهده کردید، برای تعویض آن اقدام نمایید. در کنار این موارد اگر تسمه‌ های ماشین شل هستند و موتور اتومبیل نمی‌ تواند عملکرد لازم را داشته باشد، حتما برای تعویض آن اقدام کنید.

تسمه تایم ماشین

• چک لیست ایمنی خودرو قبل از سفر

مهمترین نکته قبل از آغاز سفر این است که ایمنی خودرو را تضمین کرده تا سفری به یادماندنی با حفظ سلامت سرنشینان رقم بزنید. تمامی خودروها دارای اجزای ایمنی مختلفی هستند. قطعاتی که در سیستم ایمنی خودرو به کار می‌ روند نقش بسزایی در حفظ سلامت سرنشینان دارند.

یکی از مهمترین نکات قبل از آغاز سفر، بررسی عملکرد مکانیزم کمربند است. کمربندهای صندلی را به خوبی باز و بسته کرده و اطمینان حاصل نمایید که عملکرد صحیح دارند. بررسی کنید که آیا پارچه کمربند سالم است و همچنین قرقره به خوبی می‌ تواند کمربند را جمع کند یا خیر.

از دیگر مواردی که در چک لیست چکاپ ایمنی خودرو قبل از سفر باید در نظر بگیرید، کیسه هوا است. متاسفانه برخی از افراد ایربگ خودرو را به شکلی دستکاری می‌ کنند که حتی در حین دریافت ضربات سنگین باز نشود. این کار می‌ تواند بسیار خطرناک باشد. حتما کیسه هوای اتومبیل را در حالت فعال قرار دهید. در فروشگاه آکو یدک بهترین قیمت خرید ایربگ ام وی ام و دیگر برندهای خودروهای چینی را استعلام بگیرید.

یکی دیگر از بخش‌ های ایمنی خودرو، بوق اتومبیل است. بدون داشتن بوق سالم نمی‌ توانید به سایر رانندگان و عابران پیاده هشدار دهید.

  • برف پاک کن‌ ها را چک کنید

در طول سفر طولانی ممکن است با بارش باران یا برف مواجه شوید. به همین علت بررسی برف پاک کن‌ های خودرو قبل از سفر اهمیت زیادی دارد. به مانند سایر قطعات خودرو پس از گذشت مدت زمانی برف پاک کن‌ ها نیز فرسوده شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. علاوه بر این به واسطه اینکه برف پاک کن‌ ها از لاستیک ساخته می‌ شوند به مرور زمان خشک شده و ترک برمی‌دارند. قبل از آغاز سفر حتما عملکرد برف پاک کن‌ های شیشه جلو را بررسی کرده و اطمینان به دست آورید به خوبی می‌ توانند شیشه را پاک کنند.

  • سرویس دوره‌ ای، بخش مهم چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر

چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر را که مرور می‌ کنیم به یک بخش مهم برخورد خواهیم کرد. قبل از آغاز سفر لازم است که برای حفظ امنیت خود و سایر سرنشینان سرویس دوره‌ ای را انجام دهید. یک فرد حرفه‌ ای به خوبی می‌ تواند در کمتر از ۱۵ دقیقه تمام بخش‌ های اتومبیل را چک کرده و در صورت نیاز برای رفع مشکل به وجود آمده نکات لازم را گوشزد کند.

ورود هوای تمیز به موتور اتومبیل می‌ تواند کارایی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر فیلتر ماشین تمیز باشد، در طول سفر شتاب و سرعت بیشتری از اتومبیل مشاهده می‌ کنید. در صورت کثیف بودن فیلتر هوای خودرو حتما باید برای تعمیر کردن یا تعویض آن اقدام کرد. اگر فیلتر هوای خودرو دچار گرفتگی باشد، مشکلات زیادی را در عملکرد اکسیژن رسانی به موتور اتومبیل مشاهده خواهید کرد. در این زمان با کاهش راندمان موتور مواجه می‌ شوید.

سرویس دوره ای ماشین چینی
  • اعتبارنامه بیمه را بررسی کنید

یکی از مهم‌ ترین کارهایی که قبل از آغاز سفر با خودرو باید انجام دهید، بررسی میزان اعتبار بیمه خودرو است. با توجه به اینکه بیمه خودرو حوادث رانندگی را تحت پوشش قرار می‌ دهد، لازم است که قبل از آغاز سفر نسبت به داشتن اعتبار آن اطمینان داشته باشید.

لوازم ضروری خودرو برای آغاز یک سفر طولانی:

قبل از اینکه با خودرو به دل جاده بزنید و سفر خود را آغاز کنید، توصیه می‌ کنیم که چند وسیله ضروری را تهیه کرده و آن ها را همراه خود داشته باشید. در کیت اضطراری خودرو قبل از آغاز سفر چند وسیله را قرار دهید. ابزار تعویض لاستیک، نوار چسب یا تفلون، بطری آب و جعبه کمک‌ های اولیه از جمله مهم‌ ترین موارد هستند. مهم ترین وسایل ضروری برای سفر کردن موارد زیر به شمار می‌ روند.

  1. ابزار لازم برای تعویض لاستیک زاپاس
  2. کیت مثلث هشدار دهنده
  3. دستکش برای بررسی وسایل داغ، خطرناک و کثیف
  4. نوار چسب
  5. جعبه ابزار با داشتن ابزارهایی مانند انبردست، انواع آچار، پیچ گوشتی و ابزار مهم دیگر
  6. جعبه کمک‌ های اولیه
  7. تلفن همراه، پاور بانک و چراغ قوه
  8. چتر و بارانی
  9. بطری آب
  10. کابل جامپر باتری
  11. لامپ‌ های یدکی
  12. فیوزهای اضافی

سوالات متداول چک کردن خودرو قبل از سفر:

  1. آیا نیاز به تعویض روغن قبل از سفر طولانی داریم؟
  2. اگر قصد دارید یک مسافرت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتری داشته باشید، حتما باید روغن ترمز را قبل از آغاز حرکت تعویض کنید.
  3. آیا لاستیک‌ های خودرو قبل از سفر باید تعویض شوند؟
  4. اگر بر روی لاستیک‌ های خودرو خراشیدگی، برش و ترک خوردگی وجود دارد، حتما قبل از آغاز سفر طولانی آن ها را تعویض کنید.
  5. چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر شامل چه مواردی است؟
  6. تمام بخش‌ های خودرو از ایمنی گرفته تا بدنه و قطعات موتوری در چک لیست چکاپ ماشین قبل از خودرو قرار دارند.
  7. هزینه چکاپ خودرو قبل از سفر چه مقدار است؟

با توجه به نوع و مدل خودرو و همچنین میزان کارهایی که تعمیرکار برای رفع مشکلات اتومبیل انجام می‌ دهد، هزینه چکاپ ماشین قبل از سفر مشخص می‌ شود.

سخن پایانی

نکات مهم چک کردن خودرو قبل از سفر را ما برای شما به صورت دقیق بیان کردیم. با بررسی کامل‌ ترین چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر می‌ توانید اطمینان حاصل کنید که اتومبیل شما کاملا مهیای یک سفر به یاد ماندنی و ایمن است. به هیچ عنوان بدون بررسی خودرو نباید سفر طولانی را آغاز کنید. گاهی اوقات مشکلات کوچک خودرو در حین سفر طولانی می‌ توانند زمینه ساز مشکلات بزرگتر باشند. لازم هست تا به تعمیر و تعویض قطعه خودرو بپردازید، خرید مستقیم قطعات یدکی هایما و سایر خودروهای چینی در فروشگاه اکو یدک برای شما فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست عناوین

موضوعات

به فروشگاه آکویدک وارد شوید

قطعات یدکی